aku iedalova

Total Pageviews

la...la...la...kerjalah

Perjalanan menuju kejayaan...tanggungjawab makin bertambah...doakan aku. Terima Kasih =)

Saturday, January 10, 2009

List barang dapur =)

rrr..serbuk kari dua kilo, eh..soqi terbaca surat dari mak, dia pesan suh pi kedai.hehe.. tu lah reaksi Nabil Raja Lawak 2 bila dia nak baca surat cinta monyet.best oo, korang tengoklah kat youtube.

Eh masak ke kat kolej?, itu pertanyaan beberapa rakan aku bila cakap pasal memasak. Macam ni ceritanya, aku dan roomate bosan duk makan makanan yang 'tak ada perasaan, tapi mahal ketika membelinya' di kolej AB, tak berbaloi lansung beb. Thats why aku makan sekali ja satu hari, pulak disalah faham oleh beberapa rakan aku yang aku ni terlampau berjimat. Aku tak suka makanan yang ditappau dalam polistrene becoz bukan ke ada kajian yang mendapati risiko kanser adalah tinggi kalau kita makan makanan dalam polistrene. Mau tak mau baik kami masak. Lagipun sewaktu aku di Kolej Kingfisher lagi aku bersama ex-roomates suka memasak. Tak da la pandai masak, tapi setakat goreng telur, sup dan masak nasi sape-sape pun boleh buat. Janji kenyang...gua tak kisahlah beb. Aku pun bukan seorang penggemar fastfood and junkfood. Boleh kira setahun aku makan berapa kali. "Save la duit kalau kapel ngan dia ni, kata sorang mamat coursemate aku". Engko cakap begitu, sebab engko kaya, heran pe aku.., aku rasa awek engko suka kat duit engko je, eh silap duit mak bapak engko. Kan engko tahu aku kaki bisness, takkan pasal makanan pun nak jimat, ingat gue tak de duit ke?... Kebanyakannya fastfood United State punya mari, so aku cuba untuk boikot la sekutu Israel tu.

Ikut plan esok baru aku nak pi pasar beli barang, tapi kerana terlalu kecewa dengan makanan yang aku hadap tengah hari tadi, terus aku ngan roomate keluar pi Pasaraya Servay kat Likas. Ayam goreng tak de isi, sayur pulak aku ingat kerabu mangga, sekali sayur timun je diracik-racik, masuk asam limau. Gelilah tekak aku nak telan. Ya aku akui aku agak cerewet bab makanan, bukan aku tak bersyukur tapi kamu sampai hati ke bagi makan orang yang kamu sayang dengan makanan yang dia tak suka. uih...takkanlah tukang masak 'tender kafe' tu sayang kat aku, dia sayang duit untung dia adalah. Lagipun kenapa perlu terima sahaja, jika kamu ada pilihan lain?. Aku pun biasa berkhemah dalam hutan, makan nasi dengan sardin je, kadang-kadang makan roti tapi itu bukan hari-hari.

So, apa groceries aku beli tadi?

  1. Roti Gardenia 2.70
  2. Tepung goreng adabi 3.30
  3. Garam Beriodin 0.65
  4. Beras cap anggur 13.50
  5. Sayur Kailan 1.59
  6. Bawang putih 0.25
  7. Bawang besar 0.58
  8. Teh Boh 1.15
  9. Lady's Choice 10.20
  10. Kicap Kipas Udang 2.69
  11. Life sos 2.95
  12. Minyak Vesawit 3.65
  13. Sardin 2x 2.38
  14. Towel dapur 2.90
  15. Telur Nutriplus 3.70
total RM52.16

p/s : sorilah Amal tersilap kira pulak tadi, sorang RM26.49 je kira-kira for 1 week. Makan 2x sehari, berbaloi beb.