aku iedalova

Total Pageviews

la...la...la...kerjalah

Perjalanan menuju kejayaan...tanggungjawab makin bertambah...doakan aku. Terima Kasih =)

Thursday, January 8, 2009

Kecewa tapi jangan putus asa.!!!

Hari ni aku bangun lewat sangat..jam 12 tengah hari. Tengok Amal (Roomate aku ni bersemangat nak pergi kelas). Aku seakan tak ada mood lansung nak teruskan pengajian. Mungkin aku cuba nafikan apa yang berlaku. Macam kecewa ja aku ni..kenapa ya?...dan untuk pengetahuan hangpa semua, aku memang kecewa yang amat sangat. Dalam masa yang sama, aku tak mau perbesarkan hal ni sebab nanti akan melibatkan banyak pihak. Ada pihak yang akan mempertahankan keputusannya sebab kenyataannya sememangnya dialah yang berkuasa menentukan gred LM aku.

Aku memang cuba untuk memujuk diri sendiri, agar lupakan yang telah lalu. "Aku tak dapat mengubah masa lepas, tapi dapat mengubah masa depanku menjadi lebih baik". Keputusan Latihan Mengajar aku memang C , TERSENTAP JANTUNG AKU !, masa check kat Sistem Maklumat Pelajar. Menangis ja aku dalam hati, teruk sangat ka aku dalam mengajar?. Sekali pun teruk, ada kawan-kawan aku kata C tu macam gred untuk orang yang tak ada buat apa-apa pun masa mengajar. Padahal, Lesson Plan aku DR. tut..... cakap ok. Siap komen kata aku ada skill menerangkan sesuatu pada students. ABM pun ada,ada potensi jadi guru lah...tapi cuma dia tak setuju aku guna Teori Konstruktivisme dalam menyampaikan ilmu. Nampak membosankan dan pelajar tidak faham. Nampak cam aku duk relaks saja. Kan aku fasilitator saja, aku round-round lah group discussion, dan lepas tu diorang present. Pelajar berbincang dan cari jawapan dari buku. Tapi macam tu lah yang disuruh oleh Guru Pembimbing aku. Dia nak aku buat macam mana ni? Dia kata aku tak kreatif. Aku tak mau buat games dalam kelas sebab bising, dan ada pelajar yang tak suka main games coz kata mereka banyak buang masa, mereka sendiri yang kata suka kepada aktiviti perbincangan dalam kumpulan dan buat kuiz. Belajar biologi kena banyak membaca dan faham, bukan asyik nak suruh pelajar menghafal ja. GAMES hanya akan sesuai pada sesetengah topik sahaja. Lecturer pun manusia biasa, mereka pun bengap juga. So, AKU TAK NAK SALAHKAN Dr. tut...juga, lantak dialah.

Ok lah aku terima keputusan ini seadanya. Aku juga terkilan dengan sikap lecturer ni sebab sindir aku dengan mengatakan aku sibuk dengan boyfriend. Hello...aku belum pun berboyfriend.Padahal satu hari lecturer tu datang, waktu tu dia nampak aku tengah halang "boyfriend" tu dari serang "girlfriend" dia yang curang, aku cuba tahan lelaki tu dari masuk ke bilik guru. Malah dia cuba taburkan gambar-gambar lucah sewaktu mereka "bersama" di hotel-hotel mewah, yang dapat malu nanti semua guru praktikal UMS, bukan pompuan tu sorang. Tapi aku silap dalam hal ni, dan aku belajar untuk jangan sesekali buat baik pada orang yang sepatutnya wajar untuk dapat pengajarannya..biarlah dia malu sekali, baru dia akan berhenti.Padan muka aku... NAUZUBILLAH... kan..kan.. aku dah geram lalu menaipnya...Keputusan dia buat berdasarkan faktor-faktor lain, memanglah aku hangin satu badan.. dan aku benci terlibat dengan orang yang pembawa celaka("pompuan tak tahu malu") itu. Aku maafkan, tapi aku tak kan lupa. Dia lansung tak rasa bersalah, malah mak bapak dia juga yang call aku nangis, patah hati dengan anak mereka yang dah "ter" dan sebagainya. Aku boleh buat apa?bukan aku yang pecahkan rahsia tu. So aku rasa aku orang paling bodoh sebab nice kat orang macam tu. Doa orang yang dizalimi, selalunya dimakbulkan Allah s.w.t.

Hanya mak dan kakak aku ja yang tahu cita-cita aku sebenarnya adalah guru, sebab kata mereka guru ni selalunya orang yang suka berceramah, peramah, motivated, suka bagi nasihat dan sukakan politik serta patriotik. So, aku tak akan berputus asa walaupun aku kecewa dengan apa yang berlaku. Semua orang yang sayang padaku, tolong doakan kejayaan aku dan semoga aku dapat menjadi insan yang patuh pada agama juga negara dan bergelar "Guru Berkualiti, Pemangkin Kecemerlangan Pelajar".

p/s ; Kepada rakan-rakan yang mengetahui kisah LM aku yang memalukan ini, aku mohon janganlah kamu menceritakan dan mendedahkan individu yang terlibat dalam kisah aku kepada oang lain. Aku hanya mahu ia jadi teladan dan aku mahu kamu berhati-hati dengan segelintir. manusia. Mungkin dia akan insaf satu hari nanti, jagalah amanahku ini...terima kasih.