aku iedalova

Total Pageviews

la...la...la...kerjalah

Perjalanan menuju kejayaan...tanggungjawab makin bertambah...doakan aku. Terima Kasih =)

Tuesday, August 30, 2011

Pengajaran Bermakna SYAWAL kali ini

1. Aku takkan boros lagi menempah kuih raya sana sini, homemade cookies yg mahal dari rakan2 sekerja tapi xde la sedap sgt. Dah 2 tahun aku beli sbb nak jaga hati org. Tahun ni aje RM350, kuih muih yg ditempah. Alih2 kuih2 kat umah aku xabis pun, mcm xbersentuh. Sebaliknya yg laku ialah bihun sup, kuey teow tom yam dll.

2. Persiapkan duit raya lebih awal, yg ni kena menabung utk duit raya mak ayah, adik beradik dan anak2 sedara. Anak2 sepupu dan kanak2 yg datang bertandang. Kang bg sikit cam xbest lak, ye lah orang tu kan dah byk menolong kita. Walaupun, kita bayar itu ini time dia tlg kita, tetapi bg sy budi baik xterbalas dgn wang ringgit. Budi xkan diingati berbanding Wang ringgit yg kita beri untuk menolong kita. lagipun kan adik beradik. Lebih baik kita ajar anak2 kita tentang ini.

3. Elakkan pembaziran seperti belanja org tak tentu pasal, makan makanan merapu-rapu (junkfood). Lebih elok jika kita buat makan besar mcm kenduri camtu agar dpt mengeratkan silaturrahim sesama adik beradik dan saudara mara.

4. Bangun awal untuk solat subuh dan make sure masa untuk solat sunat aidilfitri yg diumumkan dikenalpasti betul2. JGN TERSILAP - ini bagi mengelakkan anda terlepas masa untuk solat.