aku iedalova

Total Pageviews

la...la...la...kerjalah

Perjalanan menuju kejayaan...tanggungjawab makin bertambah...doakan aku. Terima Kasih =)

Saturday, November 14, 2009

"Kalau Mahu Menghargai dan Dihargai"



(Waafa Nabilah-gambar ini untuk hiasan semata-mata)

Teringat kala Program Perkhemahan Kadet St. John Malaysia 2002 yang aku sertai di Pantai Merdeka dulu. Pasukan Kayak dari sebuah sekolah lain datang menyelamatkan hampir 30 orang kadet yang terkandas di belakang bukit akibat air pasang dan cuaca buruk. Cakap-cakap belakang dari mereka bahawa pasukan kadet kami tidak MENGHARGAI bantuan mereka adalah tidak benar sama sekali. Cukuplah sekadar beribu-ribu ucapan terima kasih yang aku kira sudah mencukupi. PENGHARGAAN yang bagaimana mereka harapkan?adakah kerana kakak-kakak fasilitor 'tak layan' ahli diorang yang 'jual minyak'?No komen.


Sebut tentang harga-menghargai bukanlah tentang jual beli, atau tawar menawar seseorang terhadap sesuatu benda. Pada aku erti kata MENGHARGAI yang sebenar dapat diilustrasikan kepada perasaan BERSYUKUR, ucapan TERIMA KASIH atau tindakan yang MENGGEMBIRAKAN/MENYENANGKAN ke atas orang yang kita terhutang budi itu.