aku iedalova

Total Pageviews

la...la...la...kerjalah

Perjalanan menuju kejayaan...tanggungjawab makin bertambah...doakan aku. Terima Kasih =)

Wednesday, April 15, 2009

"Mamat G @ Gilmore Guy"

Kali ni aku nekad berkejar ke kediaman Avatar E, naik jet bertenaga solar milik Lolita dengan Gokurina. Kawan aku yang seorang ni paling mudah nak minta tolong kat dia, kalau aku dalam kesusahan, dia la selalunya orang yang aku cari...huhu terima kasih banyak-banyak ya Miss Gokurina a.k.a Fauziah/Kebanggaan. Sorry kerana selalu menyusahkan hang, gua bukan sengaja beb...susah senang kita bersama ya.
Setelah laptop Naruto aku "switch onn" kan, aku duduk termangu-mangu dengan Sizuka dan Rain. Dua minit selepas itu turunlah segerombolan mamat kediaman Avatar E. Waaa..ramainya nak tolong 'tengokkan' laptop gua yang bervirus 'TROJAN' dan worm 'B**B***K' ni. Curious juga aku siapa yang jaguh antara semua yang datang ni.
"korang buat aku terharu" nada dalam hati terungkap ketika itu. Lirik-lirik mata aku melihat, dan berkata "yang mana satu yang nak tolong ni?". Aku senyum tapi mendiamkan diri lepas tu sebab aku memang pun seorang pendiam...gua tak ramah sangat dengan orang yang gua tak kenal. Kalau gua kenal, ada chemistry, barulah gua try to win their heart. huhu...gua tahu nama mamat G setelah dah nak balik. Sorry lagi..
Jawapan kepada soal hati gua sebentar tadi terjawab dengan melihat perlakuan rombongan mamat-mamat tersebut. Mamat yang duduk sebelah gua dikenali sebagai Gilmore atau lebih mesra lagi gua sebut mamat G. La....sorang je yang berminat menyelesaikan masalah gua ..yang lain tolong tengok saja. Memang betul-betul tengok sambil menjamah hidangan. Tak pe...tak pe...gua serahkan pada mamat G yang pakar. Mamat-mamat lain menyatakan kemusykilan mereka bahawa mamat G yang tengah 'treat' laptop aku tu tak de sebiji pun laptop sehingga haribulan 13 April 2009. Aku bertambah ragu dengan keikhlasan mereka pada malam itu. Ini yang gua tak bleh bla ni...korang ni cakap macam tu, jatuhlah maruah dia, korang tak datang hulur bantuan pun. Gua tak kisah lah..tapi kemudian mamat lain tengah melantak, kesian aku tengok kat mamat G. Mati anak orang ni macam mana, siapa nak jawab?mana la tau pengsan sebab tak makan nasi 4 hari macam aku... untuk rekod, aku tak ada selera sebab tengah sakit orang perempuan. =(
Soalan demi soalan bertubi-tubi mamat G tu tanya aku pasal laptop Naruto ku ni, macam polis pula dia. Soal selidik kualitatif secara temuduga telah berjalan, berkisar tentang apa yang aku tahu pasal cara-cara nak format laptop. "Ok..ok..saya hanya tau masuk CD windows, then boleh format lah. Tapi itu kalau CD drive boleh baca CD yang saya masukkan tu. Kali ni TROJAN dan B***B***K dah kasi hancus banyak driver kat dalam laptop saya, so tak dapatlah saya buat, kita kena pakai cara 'boot' kan dia betul tak?''.hehe... betul ke jawapan aku tu? Tunggu jap...anda silalah baca lagi.
Kenapa ya mereka bertanya macam tu sekali?aaa...yang sebenarnya aku ada bagi tahu Sizuka bahawa aku reti format, cuma CD windows XP tak de. Ewah...lagipun dah lupa, even dah belajar kat abang ipar aku dulu. Tu la ilmu kalau tak diamalkan mudah luput dari ingatan. Aku cuba mempertahankan pengetahuan dalam bab teknologi aku berbanding Sizuka yang memang pandai dalam bab akademik. Masalahnya Sizuka bagi tahu mereka aku ni pandai format laptop. Kan dah menganiaya gua yang memang macho ni?yang pasal aku dah lupa cara format tu tak dibagi tahu pulak...itu yang bahaya kerana telah mencabar kebolehan mamat-mamat tu. Kegagalan menunjukkan aku ni reti juga format laptop terserlah apabila dengan sendirinya aku terlanjur menceritakan yang kelmarinnya aku telah menghantar laptop Romaina untuk diformat, terbang RM aku di situ...aku tak berani format, sebab skill pun dah lama lupa. Pulak tu mamat G telah membelek CD case aku. Terpampang dipoket depannya, CD Windows XP. Mati aku...janganlah mengata gua ya lepas ni... gua minta maappp...gua tak da niat mau tunjuk gua pandai format laptop. CD Windows XP tu Romaina yang bagi pinjam, gua lupa nak pulangkan. Memang gua tak memiliki sekeping CD Windows XP secara total. Kalau tak aku tak cari kalian semua. Pasal CD Windows XP pula gua kantoi, tapi gua senyum je..buat-buat tak tahu. Mamat G, gentleman, tak bising pun bagi menjatuhkan air muka gua. Aku respect sama kau..
Hello...aku tak da nawaitu lansung pun nak mengorat sesiapa, layakkah aku nak mengorat pakwe orang?oooiii geli untuk berlaku sundal begitu...tak da masa lah nak buat gitu. Tapi in that time it was very interesting part sebab ada orang menyampah aku memuji-muji mamat G cekap dan terror. Awak jealous ke?, dah dia pandai dan tak tak ada lansung raut wajah seorang kuat cemburu pada dia, apa salahnya aku meluahkan isi hati?. Walaupun mamat G sangat banyak cakap, penat aku melayannya, mamat G sangat jujur dan berterus terang. Mamat G berkata kepada mamat R, "dia menyampah la tu"...eh.. aku pun mau kasi panas lagi, dan terus memuji-muji lagi mamat D dan G. Mamat D macam pemalu, tu sebab dia tak join mamat G memformat laptop ku. Macam species Gabra ni, species cute pun ya juga. Tak kisahlah anak kucing saya lagi kiut dari awak.
Langkah pertama kami adalah cari jalan untuk 'boot' laptop ni. Aku bagi tahu aku nak belajar format, nak tengok macam mana mamat G buat. Tekan F2, tak dapat, restart semula. Tekan F12, eh tak dapat juga...aku makin ragu dengan kebolehan dia. "Tak apa, cuba semula, coz sesetengah laptop atau desktop kita tekan 'Del' untuk 'boot' "ujarnya."I see...cuba la dulu" aku membalas. Aku cuba menduga keterroran mamat G.
..............Tetiba saja dapat 'boot', ok...keyakinan aku pada dia dah naik ke 10%. Lagi progress lagi, masuk CD Windows XP,kata mamat G lagi "ni kalau ko pakai CD yang tak original, even ko tengah online, ko jangan klik ini, klik yang ini, kalau tak dia kasi blok terus.","...ok2.."aku membalas tanda setuju dengan cadangan dia tu. Ada lagi seterusnya..."untuk bahagikan partition hard drive ni kau mahu berapa banyak?ko boleh buat banyak partition, local C, D atau berapa saja, hard drive ko berapa berapa besar?.....40GB saja kan.. 1G berapa MB?"
..haa?aku fail betul la bab-bab fizik dan math ni. Aku pun angkatlah tangan berjari sepuluh dan mengira..."TERA, GIGA, MEGA, KILO..ooo ya 1000MB". Aku tersenyum tanda lega. "Habis tu kalau 10MB, berapa?...aaaa aku jawab..."10,000MB. betul tak?",aku cemas sebab tiba-tiba ja dia bagi kuiz. Kawan-kawan kami yang lain sudah mula ketawa terbahak-bahak. "Bukan apa ni soalan pengetahuan am ni", katanya. Fuh!!..aku tersenyum bingung. "OK, partition C ko mau berapa besar?"soal Mamat G lagi... "ikut pendapat kamu yang expert lah", aku bilang sambil mendongak ke arah mamat D. mamat D mirip kawan aku kat mana ntah, macam familiar muka dia. Aku mendongak ke arah dia sebab aku mau kata dia pun expert, ye lah...mulanya aku minta dia yang format sebab dia pernah format laptop Gokurina. Tapi mamat G pula yang jaguh pada laptop Naruto milik si Iedalova, willing to help me...tak kisahlah. Korang boys memang lagi jaguh dari girls...girls sikit-sikit nak hantar laptop ke kedai ja kalau benda-benda begini berlaku. Kita dianugerahkan otak yang sama, kita pun boleh jika kita mahu belajar. (Tapi lepas tu kena aplikasi) - saya pula dalam proses penambahbaikan diri, dulu pun sama girls lain juga. "Finally, bila dah siap mamat G sucikan laptop tu, keyakinan saya pada kamu menjadi 100% En. Gilmore Guy. Arigato Gozaimasuke"...
......Sizuka dan Rain dah bagi tahu bahawa mamat G atau mamat A,D dan lain-lain ni kalau minta tolong format dengan diorang, diorang tak mau ambil pun bayaran. Alamak gua dah la format free, belajar dari dia pun tak bayar. Kalau murid pergi sekolah belajar pun guru dibayar. "Ok,ok...sekarang saya belanja ko ya... nah BURGER SPECIAL di kafe Avatar kamu sendiri.. McDollah tak de, gua boikot. Yang lain-lain aku belanja keropok lekor ja ek, gua dah pokai..."
P/s: Setinggi-tinggi penghargaan ditujukan khas kepada rakan-rakan yang sedia ada dan rakan-rakan baru yang membantu saya dalam menyelesaikan masalah dengan TROJAN dan B***B***K di Kampung E tempoh hari. Saya tertanya- tanya apa itu worm B***B***K? sungguh lucu dan lucah apabila disebut. "Siapa yang banyak masa lapang dalam hidup dia dengan mencipta benda alah ni?"....